<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Oppimiseeni vaikuttaa eniten minä itse. Siihen sisältyen luonnollisesti asenne opiskeluun, motiivi, realistiset tavoitteet, halu oppia, aktiivisuus. Jos asenne, halu oppia ja motiivi ovat hukassa, ei todennäköisesti myös opiskelukaan kiinnostaisi. Ja jos taas realistiset tavoitteet puuttuvat, on tuloksen liian korkealle asetettujen tavoitteiden seurauksena turhautuminen ja liian matalien tehtävien kohdalla alisuoriutuminen.

         Lisäksi vaikuttavia tekijöitä ovat muiden ihmisten antama tuki ja palaute, emme itse näe useinkaan omia virheitämme saati jaksa yrittää ilman, että joku työntää välillä meitä eteenpäin. Tärkeätä ovat myös työskentely tavat, ajan käyttö, erilaisten apukeinojen käyttö kuten mm. ajatuskartta, värien käyttö. Vaikuttavia tekijöitä on myös oppimisympäristö sisältäen oikeat työvälineet, työrauhan sekä hyvät tilat. Jos työskentelytavat  ja välineet ovat väärät, on oppiminen hankalaa ja motiivi alkaa hiipua.

         Tärkeätä ovat myös työskentely tavat, ajan käyttö, erilaisten apukeinojen käyttö kuten mm. ajatuskartta, värien käyttö. Vaikuttavia tekijöitä on myös oppimisympäristö sisältäen oikeat työvälineet, työrauhan sekä hyvät tilat. Jos työskentelytavat  ja välineet ovat väärät, on oppiminen hankalaa ja motiivi alkaa hiipua.

          Minulle mieluisin oppimisympäristö on oma leveä sänkyni, jossa mahdun levittämään kaiken ympärilleni. Selälle täytyy olla tukea taustalla ja peittokin saa olla päällä jos vain mahdollista. Toinen vaihtoehto on lattialla. Sillä leveällä alustalla voin tarkastella parhaiten monta asiaa yhtä aikaa ja kaikki on käden ulottuvilla.

        Musiikki voi soida taustalla häiritsemättä, mutta välillä jonkun perheenjäsenen puhe saa helposti ajatukseni karkailemaan omille teilleen. Valoa täytyy myös olla riittävästi tai silmiä alkaa särkeä. Lisäksi on tärkeää, että lähellä on riittävästi naposteltavaa ja juotavaa. Vuorokauden ajalla ei ole suurta merkitystä, mutta paras aika on aamupäivä.