Kinesteettinen oppija<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Kinesteettinen oppija oppii parhaiten kokeilemalla, tunnustelemalla ja tunnepitoisten kokemusten kautta. Hänelle on tärkeää miltä jokin asia, esine tai liike tuntuu. Lisäksi kinesteettisen oppijan kieli on tarkkaa ja konkreettista.

         Hyviä oppimiskeinoja kinesteetikolle ovat liikkuessa lukeminen, havainto esitysten hyödyntäminen, muistiinpanojen tekeminen ja hypistely tai piirtely opiskelun ohessa.

 

Auditiivinen oppija

Auditiivinen oppija oppii parhaiten kuulemalla lisäksi hän keskustelee paljon, lukee ääneen, puhelee itsekseen sekä keskittyy huolellisesti kuunteluun. Hän kääntelee päätään äänen suuntaan, jotta kuulee hyvin kaiken ja ottaa mieluiten ohjeet vastaan sanallisena sekä selittelee tekemisiään muille.

          Hyviä oppimiskeinoja auditiiviselle oppijalle ovat äänikirjat, oman äänen nauhoittaminen, rytmityttäminen, keskustelu yksin ja muiden kanssa, keskittyminen pelkästään kuunteluun sekä opiskellessa miminoida muu melu ja häiritsevät äänet.

 

Visuaalinen oppija

Visuaalinen oppija oppii parhaiten näkemällä ja katselemalla. Hän elehtii paljon käsillään, on järjestelmällinen, hakee kommunikoidessa katsekontaktia ja haluaa asioiden sujuvan hyvin. Lisäksi visuaalisella oppijalla on hyvä keskittymiskyky, vilkas mielikuvitus ja hän näkee mielessään opeteltavan asian.

         Hyviä oppimiskeinoja visuaaliselle oppijalle ovat ajatuskartta, alleviivaus, muistiinpanojen merkitseminen, värien käyttö, muistiinpanojen levittäminen ympärille ja muistiinpanojen oman tyylisiksi muotoilu.